Eva Vlková


„Tím, co mi dala „VOŠka“, se teď živím,“ říká absolventka VOŠ v oboru marketing Eva Vlková, která momentálně pracuje jako marketingový specialista ve Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra České republiky. Dozvěděli jsem se, jak probíhalo její studium na VOŠ a zda bylo složité si poté najít práci.

Co Vás vedlo ke studiu na VOŠ?
Když jsem začala studovat na VOŠ, bylo hrozně moc absolventů ze středních škol a bylo velice těžké se dostat na vysokou školu. Původně jsem chtěla studovat ekonomiku na ZČU, ale nebyla jsem přijata kvůli obrovskému zájmu.

Myslíte si, že dnes by bylo pro absolventy SŠ snazší dostat se na ekonomickou VŠ?
Zjišťovala jsem si, že teď se na „ekonomku“ bere bez přijímaček. To tenkrát prostě neexistovalo. Byl tak veliký zájem o tu školu, navíc se studovalo v Chebu a podmínky byly mnohem těžší, než jsou dnes.

Jakou jste studovala střední školu?
Absolvovala jsem střední Hotelovou školu v Plzni.  Jeden z předmětů, který jsme měli, byl marketing, který mi byl tak nějak nejblíže, a tak jsem si zvolila marketing a pokračovala v něm dál.

Plánovala jste během studia na střední škole, že dál budete studovat marketing?
Vůbec ne. Šla jsem na Hotelovou školu, protože jsme měli rodinnou restauraci. Já i můj bratr jsme šli na Hotelovou školu a chtěli pokračovat s rodinným byznysem. Nicméně se staly různé změny, rodinné věci a já ani brácha jsme se v tomhle oboru vůbec neživili, ani se „neupíchli“, ani jsme nechtěli pracovat od rána do večera v zakouřené restauraci.
Měla jsem „Hotelovku“ se zaměřením na cestovní ruch a myslela jsem si, že to tenkrát posuneme někam do ciziny. Ale skončilo to jinak…

Myslíte si, že se hodně lišilo studium na VOŠ oproti VŠ? Jak Vaše studium na VOŠ probíhalo?
Z mého pohledu určitě ano. Pro mě byla „VOŠka“ hrozně jednoduchá. Nevím, jak to vnímají dnešní studenti, ale nebylo to nic extra těžkého. Měla jsem stipendium a červený diplom.
Pro mě to byla víceméně zábava. Celé to bylo hodně o praxi, bylo to něco jiného než jen studium. Na „VOŠce“ bylo fajn, že jsme přeskočili teorie, které nikoho nebavily, a šli jsme rovnou k věci, k praxi, kterou de facto používám dodnes. Za nás byla nejhorší statistika. To byl největší průšvih v prváku, protože jsme všichni vycházeli ze SŠ nedotčení Excelem. A ve statistice se tvořilo všechno v Excelu. Tabulky, vzorce a my jsme byli úplně mimo. Tam vyházeli tak čtvrtinu, možná polovinu třídy. To byl fakt mazec.

Máte nějaké vzpomínky na „VOŠku“?
Já si pamatuju na pana Holuba, s tím se potkáváme pořád. Ten měl výborné přednášky – hodně interaktivní, zábavné, z praxe. Strašně mě stresovala angličtina. Přitom při absolutoriu jsem měla vše na výbornou. Jinak mám celé studium na VOŠ spojené hlavně s praxí.

To je asi ten největší rozdíl mezi VOŠ a VŠ, že?
Ano, určitě ano. Jen pro mě bylo těžké sehnat nějakou normální praxi. Nejdříve jsem byla v grafickém a reklamním studiu, kde jsem mohla jen přihlížet. A potom jsem byla v Komerční bance na marketingovém oddělení, kde jsem dělala absolventskou práci.

Měla jste během studia na VOŠ nějaké představy o tom, co budete dál dělat?
Vůbec jsem neměla představu, co bude dál. Věděla jsem, že chci být na druhé straně barikády – že já budu zadávat úkoly, ne je vykonávat. Ale nevěděla jsem kde.

Co Vám dala „VOŠka“ do života?
Rozhodně mi dala hrozně moc informací o marketingu. Na čemž stavím dál a dál a snažím se to dále rozvíjet a prohlubovat. Od té doby, co jsem absolvovala VOŠ – obor marketing, tak „jedu“ v marketingu. Dělala jsem částečně telemarketing, pak jsem nastoupila do dalšího oddělení, kde jsem dělala korporátní marketing pro celou firmu, jezdili jsme na veletrhy, vytvářeli jsme nové výrobky, nové designy produktů, potisky atd. Pak jsem nastoupila do dalšího oddělení, zase do marketingu…
Takže tím, co mi dala „VOŠka“, se teď živím.

Bylo složité si najít práci hned po absolvování VOŠ?
Naštěstí nebylo, protože jsem měla doporučení. Absolvovala jsem zřejmě s nějakým dobrým profilem, takže mi pan Holub „dohodil“ firmu, kde hledali začínající markeťáky, nejlépe absolventy. Jen jsem tam zavolala a oni mě přijali. Tudíž to pro mě osobně těžké vůbec nebylo – absolvovala jsem v červnu a od 1. července jsem nastoupila do práce.

Co je momentálně náplní Vaší práce zde v Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra České republiky?
Jsem markeťák pro západní Čechy. Dělám hlavně promo, reklamu, snažím se „prodat“ tu naši pojišťovnu. Teď hlavně děláme eventové akce – takové náborové kampaně. Jezdíme se stanem po různých akcích, děláme lidem takový malý zdravotní servis – vážíme, měříme tuky, svaly a vodu v těle. Snažíme se podporovat různé sportovní akce a zdravý životní styl.

Co Vás nejvíce baví na Vaší práci?
Nejvíc mě baví ty různé akce – že pořád jen nesedím v kanceláři. Vezmu auto, naložím tým a jedeme různé štace. Pořád se něco děje, pořád se něco organizuje, pořád někde jsem. Líbí se mi na těch akcích především mluvit s lidmi. Dělat různé dotazníky spokojenosti apod.

Jaké zkušenosti máte s lidmi na těchto akcích?
Drtivá většina zpětné vazby od lidí je pozitivní, lidé jsou spokojeni, šťastni. Ale samozřejmě se občas naskytne i negativní reakce, buď nadávají na pojišťovnu, nebo na akci. Já jsem prostě optimista, takže ve mně tyhle pesimistické názory odeznívají hrozně rychle. Ale opravdu je více pozitivních ohlasů, lidi jsou rádi, když jedeme a staráme se o ně, i když zrovna nejsou naši pojištěnci.

Eva nás okouzlila svoji přátelskou a vtipnou povahou. Zjistili jsme, co obnáší práce marketingového specialisty v ZPMV ČR, a dozvěděli se o rozdílech mezi VŠ a VOŠ. Mnohokrát ji děkujeme za poskytnutí rozhovoru a přejeme jí do budoucna hodně štěstí.

David Klička a Dominik Ulč, 3.G