Když na naší škole „slepý“ neznamená být slepý…


Ve středu   8. listopadu 2017 se v rámci výuky předmětu Marketingový výzkum u třídy 3.MA  uskutečnily tzv. slepé testy. Byla to vlastně tak trochu i zábava, protože výuka marketingových předmětů je mnohdy i hrou…  Ale o co vlastně v těch slepých testech jde?

V tomto případě je testujícím osobám prezentován výrobek bez názvu, bez jakékoliv “značkové” identifikace. Je označen pouze číslem, písmenem, znakem. Tak se hodnocení výrobku vyhýbá vlivu jména známého výrobce, názvu výrobku, jehož znalost může v řadě případů ovlivnit objektivitu hodnotícího. Lze také takto porovnávat “můj” výrobek s výrobkem konkurence, případně můj starší výrobek s výrobkem nově připravovaným pro vstup na trh. Totiž, mnohé výrobky, „vysvlečené“ ze svých reklam nás osloví (nebo nám chutnají většinou jen průměrně).  Jsou to právě značky, co mnohdy milujeme . A tak jsme se do toho pustili – a to ve skupinách studentů, kteří mají k sobě blízko.

Pomerančové džusy – je na „slepou“ kvalitu lepší Hello nebo Clever (když nevíme v jakém kelímku co je). Pět vzorků slaných tyčinek – a které z nich jsou značka Bohemia? A proč naprosté většině nejvíce chutnaly tyčinky s obyčejným označením Penny Market? A která Coca Cola je ta klasická a která Zero? No a pro příznivce sladších věcí – který z nabízených vzorků čokolád je známá „fialová“ značka Milka?. .. A Jaké nealkoholické pivo je opravdu Birell? a Co za žvýkačku je zelená Orbitka a co chutná jako modrá? Nutnost zapojit všechny smysly (a třeba i ten „šestý – intuici) – ale proč si je neprocvičit a ještě se u toho nepobavit?

Takže vlastně jsme testovali kvalitu a zákaznické dojmy – a mnohdy to dopadlo úplně jinak, než když na nás působí síla značek. Skutečnou výrobku nejsme totiž schopni poznat, pokud na nás září etiketa světového grafika, podpořena např. desítkami shlédnutí v televizi a jako součást marketingových kampaní… Tak někdy je opravdu zajímavé se oprostit od nálepek, značek a příběhů…

Ing. Petr Toufar, vyučující marketingu