Jak jsme pro fotbalovou „Viktorku“marketingově tvořili s agenturou 4PRO…


Na naší škole rádi spolupracujeme s firmami z praxe a snažíme se do výuky vnášet mnohá „oživení“. Jedno z nich probíhalo i během letošního zimního semestru v předmětu Praktický marketing ve spolupráci s agenturou 4PRO (specialistou na event marketing) a vyvrcholilo koncem listopadu 2018.

Od jednatele této agentury p. Jiřího Pěče vzešlo pro naše studenty ze třídy 3.MA následující zadání: Pokuste se vymyslet a sestavit event marketingovou akci pro novoroční setkání klientů a přátel fotbalového klubu FC Viktoria Plzeň nebo pro oslavy následujícího ligového titulu (buďme optimisté…). Na začátku byla spousta otázek, např.: Jak to má vypadat – kde to v Plzni udělat i třeba netradičně, jak sestavit zajímavý program, co tam dát za zážitky, …  A co vlastně chtějí sponzoři a majitelé klubu?

Zadání studentských projektů nebylo svázané žádnými oficiálními pravidly klasického marketingu. Ovšem jak na to? Kde vzít inspiraci? Pan Jiří Pěč studentům připomínal: „Když je perfektní, kreativní a neotřelý nápad, který se zadavatelům akce líbí, tak nejsou ani peníze na rozpočet akce zase tak úplně důležité…“. Takže hlavně šlo o to,  jak to udělat v následujícím roce jinak, netradičně a lépe…

A řešení? Napřed byla příprava a brainstorming. Inspiraci jsme hledali na internetu, např. u zážitkových agentur. Ale dají se pro naše zadání vůbec využít  vyhlídkové lety, tandemové seskoky, lety stíhačkou a balónem, či pivní lázně? Pokračovalo se v mnoha diskuzích a ani zdánlivě bláznivé nápady se nevylučovaly. Inkubace toho správného nápadu ovšem mnohdy přichází právě až v době, kdy se na to „netlačí“. A potom následovala skupinová práce, kdy už se z prvotních nápadů „klubaly“ i samotné  projekty. A i když o peníze až tak „nešlo“,  kolik vlastně stojí koncert vhodné hudební skupiny, kolik vhodný moderátor,  na kolik přijde třeba  koktejlový bar či příprava netradiční soutěže?

A když bylo prezentační finále, byla to smršť. Přehlídka všeho vymyšleného (a  většinou finančně podloženého), kterou jednatel agentury 4PRO Jiří Pěč vždy po každé skupinové prezentaci ihned krátce hodnotil. A snažil se v každém vystoupení najít něco obzvlášť líbivého a neobyčejného, za co je možno pochválit. Vždy bylo nutno i něco dovysvětlit, upřesnit, padaly doplňující otázky a samozřejmě se tleskalo všem prezentujícím skupinám a jejich nápadům. Místa se střídala – areál DEPO 2015, Parkhotel, venkovní prostory nebo sál Pilsner Urquell v pivovaru, …

Další nápady? Přílet fotbalistů na náměstí republiky vrtulníkem, oslavný pěší pochod Plzní, využití historické tramvaje, … A jak má vypadat program? Například Mandrage, Marek Ztracený, degustační večeře „Cesta kolem světa, bublinová show Matěje Kodeše, kdo porazí youtubera Pedra ve FIFĚ, časovaná bedna FCVP, geoccaching v areálu DEPO, nebo třeba ledová párty (ledové sochy, led osvětlení, umělý kouř a bar vytesaný z ledu) i mnoho dalšího.  Agentura 4PRO to využije při výsledných návrzích pro vedení „Viktorky. A na závěr celé akce dostali všichni zúčastnění (nebylo totiž ani vítězů, ani poražených) drobné dárky – i propisovačky se vždy hodí a poukázky na návštěvu Techmánie mají v pozadí také zážitky…

 

Petr Toufar

 

Už opět běží na plné obrátky. Co běží? No přece studentské praxe.

No přece studentské praxe. V této „jarní“ době u třetích ročníků na oborech Marketing, Doprava a Elektrotechnika v inteligentních stavbách. několik měsíců ve firmě, kterou si může každý zvolit (ovšem v rámci spojitosti se studovaným oborem a jeho hlavní náplní). No, nevyužijte toho. Ve smlouvě s firmou, která praxi umožňuje je sice napsáno, že je v zásadě bezplatná, ale to neznamená, že se nedostane žádná odměna. Jen finanční sice být nemusí, ale dostat se do zajímavé firmy, získat spoustu praktických zkušeností, poznat řadu zajímavých lidí z oboru a třeba si i domluvit další brigádu či vyhlídku budoucí stálé práce, no kdo by to nechtěl?

Jezdím v této době spolu s několika dalšími kolegy na kontrolní návštěvy praxí do firem spolupracujících s naší školou. Je příjemné slyšet (v naprosté většině případů) výraznou chválu na naše studenty. Vždy je nutné poděkovat vedoucím těchto praxí a ptát se – nemáme něco učit jinak? Ale ono se to „u nás učené“ přece vždy ve firmách dotváří na aktuální firemní situace a prostředí. Praktické zkušenosti je ve škole prostě nenaučíme, s tím je nutno se smířit. A že to mohou být zkušenosti z pestré škály firemního světa… Například ze známých cestovních kanceláří či účetních firem, reklamních agentur, celostátních  prodejců sportovního vybavení, z firem vytvářejících  klientům webové prezentace, od výrobců komponentů pro automobilový průmysl, … ale třeba i z firem dopravních  či zabývajících se vývojem software.  A nebo také vyrábějících  pivo.

Mnohdy je právě ta praxe vstupenkou do stálého zaměstnání. Často totiž slyším, jak firma v závěru praxe nabídne našim studentům možnost stálého pracovního místa. Ono se vlastně není čemu divit – praxe je z pohledu firmy (ale i studentů) jakousi zkušební dobou. A z pohledu konkurence u vyšších stupňů vzdělávání bych tyto praxe na VOŠ označil jako konkurenční výhodu. A i pokud  nabídka stálé práce od firmy nepřijde, pořád je tady jedna dobře využitelná věc. Hodnocení od firemního vedoucího praxe – vlastně jakýsi referenční list, potvrzující, že kromě školních teoretických vědomostí je zde i něco navíc. Lze ho využít při jakékoliv žádosti o zaměstnání či konkurzu na nějakou pracovní pozici…

Petr Toufar